Themaonderzoek onderwijsinspectie 15 oktober
Op 15 oktober 2020 heeft er een digitaal inspectie onderzoek rondom het thema kwaliteitsverbetering en leerlingenpopulatie plaatsgevonden op kindcentrum Prins Willem-Alexander. Het themaonderzoek wordt gedaan bij verschillende scholen, vaak scholen waar de inspectie zich op basis van resultaten en aangeleverde plannen geen zorgen over maakt.
Ter voorbereiding op het onderzoek zijn de volgende drie verbeter-/ontwikkelthema’s aangedragen door de directie:
· Thema 1: Passend onderwijsaanbod
De opbouw van werken in circuitvorm op de ochtend, waarbij kinderen in kleine groepjes gerichte instructie krijgen van de leerkracht.
· Thema 2: Voorbereiding op de maatschappij van morgen
Werken aan zelfstandigheid van kinderen, met name in de bovenbouw, waarbij kinderen zelf doelen leren stellen en mede-eigenaar worden van het eigen leerproces.
· Thema 3: Interprofessionele verbinding
Effectieve samenwerking met verschillende partners in en om de school om zo de kinderen optimaal te kunnen begeleiden.
Na de kennismaking is er gevraagd om een toelichting te geven op de schoolontwikkeling en het proces dat heeft geleid tot de huidige verbeterthema’s. Hierbij is het eerdere verbeterplan kort aangestipt en is de nadruk gelegd op het visietraject van afgelopen jaar en de ontwikkelplannen voor dit jaar en komende jaren. Ook de aanpak van de Coronaperiode is ter sprake gekomen. Er is doorgevraagd op hoe de genoemde thema’s dit schooljaar en de komende jaren aangepakt worden.
In komende nieuwsbrieven zult u regelmatig verder geïnformeerd worden over deze thema’s!
De inspecteur geeft aan onder de indruk te zijn van de aanpak en de keuze van de thema’s. De werkwijze binnen de school biedt goed zicht op de leerlingen en hun ontwikkeling.
De inspecteur is vol lof over de ontwikkelingen op de PWA! Alles staat voor de PWA dik op ‘groen’, aldus de inspecteur. Hij is erg benieuwd naar hoe de ontwikkelthema’s verder vorm krijgen en hoe het er over 4 jaar uitziet op de PWA.
|