Kom meer over ons te weten
Over ons
kindcentrum Prins Willem-Alexander
Wij zijn klaar voor de toekomst van uw kind. Kindcentrum Prins Willem Alexander verzorgt vernieuwend en eigentijds onderwijs en opvang onder één dak en vanuit één integrale visie op ontwikkelen. Het kind staat centraal in zowel opvang als het onderwijs. Leerkrachten en pedagogische medewerkers werken samen om uw kind te ondersteunen en te stimuleren in zijn of haar ontwikkeling, in een doorgaande ontwikkeling. Een visualisatie van onze visie en werkwijze vindt u in onderstaande praatplaat.
Als team willen we, in overleg met ouders, de ondersteuning zodanig vormgeven om te komen tot een optimale ontplooiing van uw kind. Veiligheid is daarbij een voorwaarde voor onze manier van werken en daaruit voortvloeiend vertrouwen hebben en vertrouwen geven.
We willen de kinderen een brede, culturele vorming meegeven en als kindcentrum ‘in de maatschappij’ staan. We hebben aandacht voor verschillen en zijn oprecht betrokken bij onze kinderen en onze omgeving. Keuzevrijheid en eigenaarschap zijn daarom belangrijke elementen om mee te geven aan de kinderen. We gaan ervan uit dat een mens nooit uitgeleerd is.
De doorgaande leerlijnen vormen het uitgangspunt van onze lessen. Kinderen krijgen hierbij lesstof passend bij hun eigen niveau. Onze opvang sluit hier naadloos op aan: kijken naar het kind en wat het (aan)kan met voldoende ruimte voor spel en ontspanning. We bieden daarom basisonderwijs aan en buitenschoolse opvang vanuit eenzelfde visie.
Onze identiteit
Kindcentrum PWA is een christelijk kindcentrum en geeft vorm aan eigentijds christelijk onderwijs. Dit doen wij onder andere door middel van de opening en de sluiting van de dag, een afwisseling van Bijbelverhalen en spiegelverhalen, de gemeenschappelijke vieringen binnen het kindcentrum en goede doelen acties. Wij gebruiken op kindcentrum PWA de methode ‘Kind op Maandag’ als leidraad.
De pedagogische identiteit
Onze kernwaarden geven weer hoe wij met elkaar om willen gaan en wat wij kinderen hierin mee willen geven. Ze vormen dan ook de kern van onze identiteit. Voor het handelen van kindcentrum PWA als organisatie en van de medewerkers zijn de volgende kernwaarden voor ons bepalend:
Vertrouwen
Kindcentrum PWA gaat uit van vertrouwen in het kunnen van de kinderen. Hierbij wordt uitgegaan van talenten en mogelijkheden, waarbij kinderen kunnen laten zien wie zij zijn. Vanuit liefde voor het vak creëren de medewerkers een veilige en vertrouwde omgeving, waarbij respect voor elkaar, het nakomen van afspraken en open communicatie centraal staat.
Verbinding
Samen kom je verder dan alleen! Door samen te werken, te spelen, te vieren en met en van elkaar te leren creëert kindcentrum PWA waardevolle verbindingen. Er wordt gewerkt vanuit verbinding tussen het kind, de ouder en de leerkracht, om het kind zo optimaal mogelijk te kunnen begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Ouders worden actief betrokken en spelen een rol bij de inhoudelijke ontwikkeling van ons kindcentrum.
Verantwoordelijkheid
Op kindcentrum PWA zijn we samen verantwoordelijk. Er wordt open gecommuniceerd en we staan open voor feedback van kinderen, ouders en van elkaar. Kinderen worden uitgedaagd om eigen doelen te stellen, mede verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en om eigen keuzes te kunnen en durven maken.
Verschil mag er zijn!
Ieder mens is uniek. Door verschillende talenten en mogelijkheden te zien, te waarderen en gericht in te zetten, blijven we ontwikkelen en met en van elkaar leren.
Onze visie:
Kindcentrum Prins Willem-Alexander:
- geeft inhoud aan betekenisvol(le) opvang en onderwijs, waarbij zowel cognitieve en creatieve groei, als sociale en persoonlijke groei centraal staat.
- biedt een leeromgeving waar kinderen verschillend mogen zijn en vanuit vertrouwen worden uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen tot unieke, ondernemende en verantwoordelijke personen, die eigen keuzes kunnen en durven maken.
- werkt vanuit vertrouwen, verbinding en een lerende, professionele houding. De leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn samen met het kind en de ouders verantwoordelijk voor het leer-/ontwikkelproces van het kind en bieden in samenwerking met elkaar en met onze partnerorganisaties een zo optimaal mogelijke ondersteuning voor het kind.
- wil een wezenlijke bijdrage leveren aan kinderen om hen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelf verantwoordelijk te zijn en vaardigheden te ontwikkelen die voorbereiden op de maatschappij van morgen.
De onderwijskundige identiteit
Wij willen een kindcentrum zijn waarbinnen kinderen tijdens verschillende instructies en verwerkingen keuzemogelijkheden hebben om te komen tot een goede differentiatie. Kinderen zijn immers gelijkwaardig maar niet altijd gelijk. Hierbij wordt een beroep gedaan op de verantwoordelijkheden van het kind. Leerkrachten, onderwijsassistenten en studenten werken nauw samen en verdelen de lestaken in overleg met elkaar. Doordat we werken met leerlijnen, kunnen we maatwerk bieden op niveau. We willen inzetten op allerlei manier van leren. Door materialen, methodes, internet en de maatschappij om ons heen te integreren in ons lesaanbod, bieden we alle kinderen die mogelijkheid hun kennis en vaardigheden te vergroten. Wij doen dit door middel van circuitonderwijs. Meer informatie hierover vindt u onder het ’tabblad’ Basisonderwijs.
Een klas vol kanjers!
Wij zijn een gecertificeerde ‘Kanjerschool’. De Kanjertraining is een geïntegreerd lesprogramma voor sociaal emotionele ontwikkeling. Een goed zelfbeeld versterk je door inzicht te geven in je eigen gedrag en dat van een ander. Sociale vaardigheden zijn in de snel veranderende wereld belangrijker dan ooit. Al heel wat jaren verzorgen we daarom lessen waarin we de leerlingen trainen om zogenoemde ‘kanjers’ te worden, te zijn en te blijven. Het belangrijkste doel van deze kanjertrainingen is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. De kinderen leren dat ze invloed hebben op het gedrag van zichzelf en de ander. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komt tijd en energie vrij.
Samenwerking met ouders
Kindcentrum PWA werkt vanuit verbinding en wil door middel van intensieve samenwerking een zo optimaal mogelijke ondersteuning bieden voor het kind. Wij zien ouders als partners in onderwijs en opvoeding en gaat uit van een nauwe samenwerking tussen thuis, onderwijs en opvang. Hierbij wordt gewerkt vanuit de driehoek kind, ouder en onderwijs/opvang. Voor een optimale ontwikkeling is het van groot belang dat zowel de leerkrachten, de pedagogisch medewerkers, de ouders en het kind samen de verantwoordelijkheid dragen en delen voor de ontwikkeling van het kind. Open communicatie en vertrouwen zijn daarbij de sleutelwoorden.
De kinderraad
Wist u al dat we op kindcentrum PWA een eigen kinderraad hebben?
In de kinderraad maken kinderen kennis met democratische beginselen en het vertegenwoordigen van groepsgenoten. Door mee te praten en mee te beslissen over onderwerpen die van belang zijn in de leefwereld van de kinderen, wordt de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van kinderen vergroot. Het is, mede vanuit de visie van het kindcentrum, belangrijk dat kinderen ervaren dat zij meetellen en dat hun mening serieus genomen wordt. Kinderen leren hierbij naar elkaar te luisteren, om te gaan met (menings)verschillen, samen te werken, te onderhandelen en terug te koppelen aan een groep. Daarnaast leren zij realistische en haalbare doelen te stellen en wat ervoor nodig is om deze te bereiken. Op die manier wordt er gewerkt vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid en hebben kinderen een belangrijke bijdrage binnen de ontwikkelplannen en de organisatie van het kindcentrum.
Onze kinderraad bestaat uit een afvaardiging van 2 leden per groep uit de groepen 6, 7 en 8, gekozen door de eigen groep. De raad vergadert 6x per jaar met de directie.
Extra zorg of uitdaging
Doordat we werken met leerlijnen sluit ons onderwijs goed aan bij de eigen ontwikkeling van de kinderen. Zo komen alle talenten en onderwijsbehoeften aan bod. Met zowel voldoende mogelijkheden voor meer- en hoogbegaafde kinderen als voor kinderen die wat extra nodig hebben. Dat draagt bij aan autonomie en eigenaarschap. De intern begeleiders (IB’er) houden zich bezig met het volgen van de leervorderingen, het organiseren van toetsmomenten, het afstemmen van en vormgeven aan het zorgbeleid, het voorkomen en oplossen van leer- en/of gedragsmoeilijkheden.
Meer informatie over extra zorg en onze samenwerking met zorgpartners vindt u onder het ’tabblad’ Basisonderwijs.
Ons team
De kinderen op ons kindcentrum worden dagelijks begeleid door een enthousiast en gedreven team bestaande uit leerkrachten, onderwijsassistenten, LIO-studenten, een directeur, interne begeleiders, administratieve ondersteuning, een conciërge en schoonmaaksters. Ook hebben wij diverse specialisten in ons team.
We zijn een school in ontwikkeling en dagelijks zijn we hard aan het werk om het onderwijs en de processen daar omheen in ons kindcentrum te verbeteren. Ontwikkelen doe je niet alleen! We werken als team veel samen om iedere dag weer de meerwaarde te zijn voor de kinderen, de ouders en voor elkaar. Daarom maken we veel gebruik van de onderlinge kennis om met en van elkaar te leren. Medewerkers vergroten blijvend hun expertise door persoonlijke scholing en we volgen als team ook gezamenlijk scholing.
Het team wordt geleid door de locatiedirecteur. De intern begeleiders (IB’ers) zijn, in samenwerking met specialisten, verantwoordelijk voor de zorg en ondersteuning op het kindcentrum. De directeur vormt samen met de IB’ers (aangevuld met aanspreekpunten uit de bouwen) het coördinatieteam van de PWA. Samen dragen zij zorg voor een goede schoolorganisatie.
Het gebouw
We beschikken over een schoolgebouw met 13 lokalen, een speellokaal, een kookatelier en een groot plein. Ons kindcentrum heeft ook een multifunctionele ruimte. Zo is er voldoende ruimte om zelfstandig te werken en de wanden zijn flexibel, zodat grotere ruimtes gecreëerd kunnen worden. Het plein bestaat uit drie delen die voldoende gelegenheid bieden om elkaar te ontmoeten.
In 2023 zal er gestart worden met een grote renovatie van ons gebouw. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Het gebouw zal zowel van buiten als van binnen gerenoveerd worden, zodat het volledig aansluit bij onze visie en werkwijze en klaar is voor de toekomst.
Onderdeel van een groter geheel
Kindcentrum Prins Willem Alexander maakt deel uit van de Protestants Christelijke Organisatie voor Opvang & Onderwijs. Deze stichting omvat 13 Kindcentra in de gemeenten Nijkerk, Barneveld en Woudenberg. Doordat we in een Stichting samenwerken hebben we een stevige organisatie achter ons staan. Zo kunnen we qua kennis en de laatste ontwikkelingen steeds putten uit de PCO-academie en vindt en regelmatig overleg plaats op diverse niveaus. Door het stichtingsbureau worden de locaties goed ondersteund zodat wij ons maximaal kunnen bezighouden met de ontwikkeling van uw kind.
Samen stappen verder dus!
Waarom een Kindcentrum?
Het principe van een Kindcentrum is ontstaan vanuit een heldere visie. In een Kindcentrum zijn Onderwijs en Opvang geïntegreerd. De ‘versnippering’ tussen de functies en aanpak van Basisonderwijs, Kinderopvang, Peuterspeelzaal en BSO wordt daarmee opgeheven. Op één locatie wordt één (doorgaande) leerlijn ontwikkeld en ingezet.
Daarmee bieden wij bij Kindcentrum Prins Willem Alexander een integrale pedagogische ondersteuning in de ontwikkeling van kinderen van 4 tot 13 jaar. Eén locatie, één visie op ontwikkelen in een doorgaande lijn. Dat is de grote meerwaarde voor het kind, en voor de ouders. Die ondersteuning is gericht op Ontmoeten, Ontdekken en Ontwikkelen. Schools en buitenschools leren worden bewust en nadrukkelijk met elkaar in samenhang gebracht vanuit één heldere visie op de ontwikkeling van kinderen.
Het kan zijn dat een kind bij de start in groep 1 achterstanden heeft op sociaal-emotioneel, taal technisch, motorisch en/of cognitief gebied. Als de aanpak van die achterstanden dan pas begint, kan het kind daar de hele basisschoolperiode ‘last’ van houden. Een doorgaande leerlijn in de vorm van goede voorschoolse voorzieningen naar de groep 1 en 2 levert een betere ‘startpositie’ op voor groep 3. Maar ook kan één lijn in Opvang en Onderwijs de nodige ondersteuning bieden voor kinderen met extra zorg- of onderwijsbehoefte.
Daarnaast worden in de doorgaande lijn zogenaamde ‘risicoleerlingen’ al op de Peuterspeelzaal of in het Kinderdagverblijf gesignaleerd en kan worden gestart met educatieve programma’s.
Kindcentrum Prins Willem Alexander biedt een voor Onderwijs en Opvang integrale pedagogische aanpak met een voor ouders herkenbaar en aantrekkelijk aanbod.
De voordelen nog even op een rijtje:
- Halen en brengen eenvoudiger met alles op één plek
- Een goede band van kinderen met vaste professionals
- Een continurooster met 5 gelijke dagen
- Professionals met verschillende deskundigheden werken samen
- Een veilige en vertrouwde omgeving voor kinderen
- Aandacht voor een brede ontwikkeling van kinderen
- Soepele overgangen tussen onderwijs en opvang
Ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen.
Ons kindcentrum maakt deel uit van de Protestants Christelijke Organisatie voor Opvang & Onderwijs. Deze stichting omvat 12 Kindcentra in de gemeenten Nijkerk, Barneveld en Woudenberg.
www.stichting-pcogv.nl
www.kindcentrum-hetanker.nl
www.kindcentrum-dehoeksteen.nl
www.kindcentrum-defontein.nl
www.kindcentrum-vandenbergh.nl
www.kindcentrum-desprengbarneveld.nl
www.kindcentrum-desprenghoevelaken.nl
www.kindcentrum-koninginjuliana.nl
www.kindcentrum-oranjenassau.nl
www.kindcentrum-dekoningslinde.nl
www.kindcentrum-holk.nl
www.kindcentrum-prinswillemalexander.nl
www.kindcentrum-debranding.nl
Wat er gebeurt bij ons!
NIEUW! Peuteropvang met VVE op kindcentrum PWA Nijkerk.
Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang. Een deel van de kosten van kinderopvang wordt vergoed. Zo maakt de overheid het voor ouders financieel mogelijk om werk en zorg te combineren. Voorwaarden kinderopvangtoeslag Je ontvangt alleen kinderopvangtoeslag als je […]
Via de nieuwsbrief houden we u op de hoogte van ontwikkelingen binnen het kindcentrum. In deze nieuwsbrief vindt u actuele nieuwsberichten, de agenda voor de komende maand en diverse mededelingen.